19 czerwca 1999 r. Ministrowie edukacji 29 krajów (w tym Polski), odpowiedzialni za szkolnictwo wyższe, podpisali Deklarację Bolońską, w której uznali, ze będą dążyć do utworzenia do roku 2010 Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego, dzięki któremu uczelnie umożliwią swoim studentom pełny rozwój ich osobowości i uzyskanie umiejętności dostosowanych do potrzeb rynku pracy . Ten proces zmian strukturalnych, programowych i organizacyjnych w systemie szkolnictwa wyższego został nazwany Procesem Bolońskim.
Cele Procesu Bolońskiego:
- przyjęcie systemu ?czytelnych i porównywalnych dyplomów;
- prowadzenie sytemu studiów dwustopniowych, opartego na dwóch cyklach kształcenia ( licencjat-magister);
- wprowadzenie punktowego systemu zaliczania osiągnięć studentów (ECTS);
- rozwój mobilności studentów i pracowników uczelni;
- rozwój współpracy europejskiej w zakresie zapewnienia jakości kształcenia;
- wzmocnienie wymiaru europejskiego szkolnictwa wyższego.